A legtöbb embert izgatja a kérdés. Mi tartja egyensúlyban a világot? A válasz nem egyértelmű. Lehet természettudományos, lehet vallási alapú.
Itt, ebben a cikkben az "ARANYMETSZÉS" kérdéskört vizsgáljuk meg. Megnézzük, hogy ez a jól csengő, már az Ókorban is ismert fogalom,
hogyan is kapcsolódik a fotózáshoz.
Ősidők óta folyik a kultúrvilág kutatása. Ennek során rendkívül sok olyan tudásra tett szert az emberiség, amelyhez misztériumok,
titkok (vagy vélt titkok) kapcsolódnak. Ilyen többek között az aranymetszés (amelyet már az ókori Egyiptomban, Görögországban is ismertek). A fogalomnak
természetesen semmi köze az arany megmunkálásához. A természettudomány, de különösen a képzőművészet az aranymetszést a természet
arányszámának (isteni aránynak) tekinti.
Bizonyára a kedves olvasó is találkozott már olyan a természet, illetve az ember által alkotott tárggyal, amelyre tekintve, amelyet kézben
tartva valamiféle meg nem magyarázható nyugalom tölti el, egyensúlyban érzi a dolgot. Ezt az érzést keltheti az aranymetszés szabályainak tudatos,
vagy a természet általi alkalmazása. Az arányt egy a 13 század elején élt matematikus által felállított matematikai tételből, a Fibonacci sorozatból
vezethetjük le. E szerint, a következő tag, mindig a megelőző két tag összegével egyenlő, vagyis; ...
13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, ... és így tovább. Most vegyük például a 144-et és az előtte álló 89-et. A hányadosuk éppen 1,618
amely arány a "fi" értékét közelíti. Természetesen, a Fibonacci sor bármely egymást követő tagjánál hányadosként, megközelítően a fi értékét kapjuk.
Az alkotó művészet nyelvére fordítva, ha veszünk egy kompozíciót, és azt úgy osztjuk kétfelé, hogy a kisebbik és a nagyobbik rész aránya megegyezik
a nagyobbik rész és az egész arányával, akkor arányos kompozícióról beszélünk. Természetesen nem kell minden kompozíciónknak a fenti
aránynak pontosan megfelelni, mert akkor előbb utóbb unalmassá válunk. Vannak más kompozíciós elemek is, mint a fény, a színek és mindezek
kombinációja.
Néhány példa az aranymetszésre


Az emberi test törzsének és főbb tagjainak illeszkedési pontjai is az aranymetszés szerint aránylanak.
A csiga ház csigavonalainak átmérője is az aranymetszés szabályát követik.


Az isteni arányt mutatják az athéni Akropolisz, vagy az egyiptomi piramisok méretei is.
Szinte hihetetlen, de ezt az arányt követi egy bankkártya, illetve a névjegykártyám mérete is.
Az illusztrációk forrása:
Wikipédia
és a szerző által készített alábbi fotográfiák, ugyancsak a bűvös arány jegyében:

Az aranymetszés a gyakorlatban megközelítően 1/3-2/3-ot jelent. Ha pedig a többi, már említett kompozíciós elemet is helyesen választjuk meg,
akkor bízhatunk a sikeres, mások által is elismert fotók elkészítésében.